Introduksjon til Twilight Imperium

Twilight Imperium er et SciFi krigsspill, hvor målet er å kontrollere systemer og planeter slik at man kan bruke de til å oppfylle målkort. Målkortene velges tilfeldig for hvert spill; og blir normalt vist en per runde. Man kan kun kvalifisere for ett i runden (to dersom man velger 8: Bureaucracy; som også gjør nye målkort tilgjengelig). For å kunne oppnå disse, trenger man planeter for å skaffe innflytelse og ressurser. Det er viktig å ikke miste fokuset på objektivkortene, og bare falle ned i ren kamp; det er poengene som bestemmer hvem som vinner.

I starten av hver runde velger alle seg et strategikort; Speaker velger først og så går det med klokken rundt bordet. Hvert av kortene har et nummer som bestemmer rekkefølgen i den påfølgende aksjons-fasen; samt en spesiell handling som må utføres som en aksjon.

Strategikortene:

  1. Leadership
    • Primary; Take Charge: Receive 3 command counters og kan velge å bruke secondary.
    • Secondary; Masterful Tactician: Kjøp opp til 3 command counters for 2 influence hver.
    • Hvorfor: Dette er den viktigste måten å få nye command countere, og er viktig å få kjørt med jevne mellomrom; men med mindre du gjør veldig mange aksjoner det antagelig nok å kjøre secondary på den. Ikke stol på at andre vil velge den om du ser du trenger nye tokens; velg den selv. Den andre viktige grunnen til å velge den er for å være førstemann til å flytte i en runde; dette gjør at du kan angripe før motstanderen din får kjørt 2: Diplomacy II til å besktytte seg selv.
    • Synergier: Ved å kjøre denne før 3: Assembly, vil du fjerne endel stemmer fra den politiske agendaen. Dette er spesielt nyttig hvis du velger å ikke kjøpe ekstra command selv. Ulempen med dette, er at du ikke har planeter som kan dra nytte av secondary på 3: Assembly.
  2. Diplomacy II
    • Primary: Demilitarized Zone; Enten kjør secondary gratis, eller velg et system med en planet du kontrollerer: Alle andre spillere på plassere en command counter fra forsterkninger i dette systemet.
    • Secondary: Peaceful Annexation; Bruk en command counter fra strategy allocation og 3 influence for å ta kontroll over en tom planet ved siden av et system du kontrollerer.
    • Hvorfor: Primary er veldig nyttig for å gjøre et system trygt for angrep/forsterkninger fra alle spillere; bør kjøres som første aksjon i en runde. Secondary er i de første rundene en god måte å plukke opp en ekstra planet.
    • Synergier: For at Primary skal ha noen effekt, må den kjøres før andre kan aktivere for å angripe systemet; dvs den bør kjøres aller først. Skal du velge secondary, bør du kjøre den på et tidspunkt hvor du har best tilgjengelige planeter å ta, og helst at motstanderene dine ikke har nok influence til å begynnte seg av den.
  3. Assembly
    • Primary: Senate;Trekk 1 political kort og 2 action kort. Velg så en av:
      • Ta speaker token og velg en annen spiller til å spille et av sine political kort. Kan ikke velges om du er speaker.
      • Gi speaker token til en annen spiller, og spill et political kort.
    • Secondary: Morale Boost; Bruk 1 command counter fra strategy allocation for å refreshe planet med totalt 6 i influence og produksjon.
    • Hvorfor: Enten for å få speaker, så du velger først neste runde; eller for å kjøre et political kort du har på hånden.
    • Synergier: Med denne strategien er det viktig å minimere antall planeter motstanderene kan bruke flere ganger; derfor bør den kjøres som første action, eller etter at alle har passet. Det siste er vanskelig å kontrollere, så anbefales å kjøres i første runde. (EDIT: Merk at endel planeter har en «refresh-abiolity» som gjør at de kan være brukt før runden starter, så disse vil kunne brukes igjen om du kjører Assembly som første aksjon.)
  4. Production
    • Primary; Tight Deadlines: Produser i et av dine systemer (selv et som er aktivert) hvor du har minst en Space Dock. Du får 2 ekstra ressurser til å bygge for, og systemet blir heller ikke aktivert.
    • Secondary; Double Efforts: Bruk  1 command counter fra strategy allocation for å bygge opp til 3 units i et system (selv et som er aktivert) hvor du har en space dock. Systemet blir ikke aktivert.
    • Hvorfor: Du får brukt troppene du bygger i samme runde som de blir bygget, og du får bygget dobbel kapasitet i spacedockene (nyttig når du bygger fightere). I starten av spillet er de to gratis ressursene du får en betraktelig prosentandel av din totale produksjon.
    • Synergier: Bør spille så sent som mulig men slik at du fortsatt får utnyttet det selv; dette for å gjøre det minst mulig nyttig for andre at de og kan bygge noen styrker som de kan bruke samme runde.
  5. Trade II
    • Primary; Free Trade: Enten kanseller to pågående handelsavtaler, eller ta inn 3 trade goods. Så får alle inntekt fra handelsavtalene sine (alle andre får 1 mindre totalt), før det åpnes for forhandling om nye handelsavtaler. Alle nye avtaler må godkjennes av den som valgte Trade.
    • Hvorfor: Ved å velge denne får du kontroll over bonusinntektene til folk; du kan enten hente inn ekstra selv eller sørge for at dine fiender ikke får bonusinntekt.
    • Synergier: Bør times slik at du selv får brukt tradegoods denne runden, men helst at så få som mulig av de andre kan bruke de denne runden; kan være veldig vanskelig å få til.
  6. Warfare II
    • Primary; High Alert: Plasser High Alert-token i et system. Dine skip i systemet får +1 på alle terningkast og +1 move. Når du flytter ut skip kan du velge å ta med tokenet.
    • Secondary; Reinforce: Bruk 1 command counter fra strategy allocation for å flytte to skip fra uaktiverte systemer til et nabosystem du kontrollerer, uten å aktivere destinasjonen.
    • Hvorfor: I starten av spillet er det mest +1 move som er nyttig; det gir deg ekstra rekkevidde i ekspansjonen. Senere er både bonusen til kamp og fart viktig, siden den gir flåten din større rekkevidde.
    • Synergier: Ikke så mye å ta hensyn til her, men plasseringen vil regnes som aggressiv av dine naboer; så vær forberedt på at folk benytter muligheten til å samle styrker.
  7. Technology II
    • Primary; Technological Focus: Velg et teknologikort, og du har mulighet til å kjøpe et til for 8.
    • Secondary; Advanced Development: Bruk 1 command counter fra strategy allocation for å kjøpe en teknologi for 6.
    • Hvorfor: Den eneste måten å få jevnlig nye teknologier, og teknologier er viktig. Ved å velge den selv, får du en mer teknologi enn de andre, til omtrent samme kostnad.
    • Synergier: Bør kjøres tidlig nok i runden til at du selv får nytte av den nye teknologien, men sent nok til at andre får så liten nytte av den de kjøper som mulig.
  8. Bureaucracy
    • Special: Legg frem et objektiv-kort for hver bonus-token som er på kortet. (gjøres når kortet velges)
    • Primary; Senatorial Control: Ta 1 command counter fra reservene. Trekk de to øverste objektiv-kortene, legg frem det ene og det andre tilbake på toppen av bunken. Du kan så «claime» ett objektiv.
    • Secondary; New Agendas: Bruk 1 command counter fra strategy allocation for å trekke et political kort og et action kort.
    • Hvorfor: Den eneste måten å kvalifisere for mere enn et objektivkort i runden, viktig for å plukke poeng. Du får og informasjon om hva som er neste kort, så du kan planlegge for å fullføre det.
Reklamer
Published in: on april 13, 2010 at 16:34  Legg igjen en kommentar  
Tags:

The URI to TrackBack this entry is: https://tarkeel.wordpress.com/2010/04/13/introduksjon-til-twilight-imperium/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: