En kulturell opplevelse

jeg har nylig funnet tilbake til gleden av Civ4 igjen; og holder på å forbedre spillestilen min. De siste spillene mine på Monarch har gått ganske bra unna, men jeg merker at jeg fortsatt er for uklar i valg av seier mot slutten av spillet, og blir fort vinglende rundt. For å bøte på det har jeg bestemt meg for å prøve på den seieren jeg er klart dårligst på.

Målet er å få til en cultural victory; for det trenger vi minst 9 byer (slik at 3 byer kan bygge katedraler); hvorav 3 byer trenger bra potensiale for kultur. Cottage->Culture er planen, med noen wondere innimellom til hjelp. Vi trenger og så mange religioner vi kan få.

Leader: Huayna Capa.

  • Terrace er Granary med ekstra kultur, alltid en bonus i et slikt spill.
  • Quechua lar meg slippe unna med å ikke gå for militær-tech i starten ettersom de kan fint ta seg av barbarer
  • Financial gir meg ekstra commerce som kan gjøres om til kultur og research.
  • Industrial gir ekstra wondere.

Map: Temperate Continents, Medium sea. Epic Speed.

Start:

Starting position for T1

  • Flytter Quechua ned for å se omd et er noe å tjene på å flytte hovedstaden til plains; ser ingen grunn til å flytte så bygger på stedet.
  • Vi har ruter som trenger pløying, så begynner på en worker og research på Polytheism.

Cultural Settled

Masse gress og sukker, endel hills. Ganske optimalt for cottages.

3825 BC [7]: 42g fra hytte.

3675 BC [13] meet Portugal, and Buddhism is founded in a distant land.

3550 BC [18]: Found Hinduism, and start on mining for some improved land.

3425 BC [23]: Worker finished, start Quechua.

3300 BC [28]: Mining done, start on Masonry

3000 BC [40]

  • Ferdig med Masonry, starter på Monotheism.
  • Ferdig emd Quechua, starter på Settler

Oversikt over nabolaget

  • Vi har en oversikt over nabolaget nå, og øyen vår virker ikke spesielt stor.
  • De tre røde prikkene er planlagte kulturbyer; det er mulig jeg bruker den i sørvest i stedet for den ene i nord.

2800 BC [48]: Vi har oppdaget en flott ny plante, som med litt eksperimentering kan gi oss store fordeler for fremtiden. Vi tar sjansen, og blir belønnet med 2 ekstra Health for resten av spillet.

2550 BC [58]: Settleren er ferdig; det er 2 turns igjen til monotheism men den trenger 4 runder på å komme i posisjon så vi researcher animal husbandry litt i mellomtiden.

2475 BC [61]: Tiwanaku er grunnlagt på den sørlige prikken; og vil få jødedom i neste runde.

2450 BC [62]: Som planlagt, Tiwanaku får sin religion. Vi har nå utforsket litt mere sørover, og funnet to veldig gode steder å stenge av for Portugal. klarer jeg å bygge først på de to hvite prikkene så skal jeg ha nok område.

2125 BC [75]: Animal Husbandry kommer inn, og vi kan endelig begynne å lage svinebiff. Vi er heldige og har hester både innenfor hovedstaden, en til innenfor området vi har tenkt å ta.

1925 BC [83]: Quzco blir ferdig med en av blokkerings-settlerene; jødedom sprer seg til Portugal og Joao konverterer. Vi slår følge for diplomatiets del.

1825 BC [87]: Vi finner opp hjulet, og fortsetter til keramikk. Vi trenger sårt cottages. Vi finner og vår første barb archer; på ruten vi skal bygge by neste runde. Veldig koselig.

1800 BC [88]: Barbaren angriper ikke men flytter seg vekk, så vi bygger byen og gjør oss klar til å forsvare.

1600 BC [96] Huff, det kommer en barbarisk spydman ut av tåken i nord.

1500 BC [100] Siste blokkerings-settleren blir ferdig; Quzco begynner å bygge litt mer barb-forsvar og workere

1425 BC [103] Vi får Pottery, og kan endelig bygge Terrace(Granary) og Cottages. Ollantaytanbo gjør ferdig blokkaden mot Portugal. Starter på Bronze Working, så vi kan komme i gang med å renske landet.

1300 BC [108]: Vi har utrolig uflaks, og mister to Quechua til barbarer i nord. En shock-promoted som forsvarte i skog, klarte ikke engang å skade spydet som angrep, og den andre tapte i forsvar på hill mot en warrior. Dette ser stygt ut..

1350 BC [110]: Spydet dreper den ene forsvarende Quechuaen i Cuzco. Vi har en til igjen, men selv med Shock har han 20% odds for å vinne i angrep; vi har ikke noe annet valg enn å forsvare og håpe på det beste.

1325 BC [111]: Vi vinner såvidt det er i forsvar; heldigvis har vi en til i produksjon som kan seg av warrioren som komer etter.

825 BC [127]: Bronze Working kommer inn; eneste bronsen som er i syne er dypt i Portugal sitt område. Starter på Writing for biblioteker; økonomien vår er fortsatt helt skutt med kun 11 beakers. Bytter til Slavery og Organized Religion.

775  BC [129]: Oracle bygget. Vi har ikke engang techen til den ennå. Dette ser litt mørkt ut.

455 BC [143]: Writing kommer inn, starter på Iron Working.

320 BC [152]: Tiwanaku klarer å bygge Temple of Artemis; den var egentlig ment å feile og gi meg litt sårt trengt cash, men jeg klager ikke. Corihuayrachina blir bygget nord.

Oversiktsbilde i 320 BC

Det er dårlig med ferskvann på kartet, så stripene er planlagte vanningsruter for å få ferskvan frem til byene mine.

185 BC [161]: Vi får endelig Iron Working, og kan starte på Priesthood. Vi har i det minste jern.

70 AD [178] Vi får vår første Great person; en handelsmann. Vi bruker han til å finne opp Metal Casting; den kan sikkert bli nyttig å ha.

100 AD [180]: Huamanga bygget som den siste av kulturbyene; om litt skal den grunnlegge konfusianisme.

115 AD [181]: Gode nyheter! En Great general tyder på krig i utlandet.

175 AD [185]: Portugal grunnlegger kristendom; en liten strek i regningen. Den er i det minste på rett kontinent, så kanskje jeg får en misjonær derfra?

220 AD [188]: Vi finner opp Code of Laws, men får ikke confucianism? Den må ha forsvunnet tidligere uten at jeg har merket det. Nå begynner det virkelig å se mørkt ut her. Vi grunnlegger Vilcas på kysten.

370 AD [198]: Et lite lysglimt! Joao har bygget Apostolic Palace; med maks popvekst kan jeg kanskje klare å dra i land en tidlig diplomati-seier her. Uten det, er spillet egentlig over; jeg har fortsatt problemer med å komme over 25 beakers.

385 AD [199]: Joao har faktisk mere jødisk befolkning enn meg, så noen seier er utenkelig. jeg henger håpløst etter i alt. jeg skal nok klare å holde meg i live frem til 2050 AD, men noen vei til seier herfra ser jeg ikke.

The End

Problemet var at jeg overekspanderte for tidlig; Machu Pichu og Ollantaytambo brukte veldig lang tid før de begynte å bruke produktive ruter. Jeg skulle heller bygget produktive byer og gamblet på å få nok plass på en eller annen måte. Savnet av Bronze Working var og veldig til stede, jeg hadde ingen måte å rushe før langt uti. Det er bare en ting å gjøre, prøve igjen!

Reklamer
Published in: on mai 8, 2010 at 16:15  Legg igjen en kommentar  
Tags:

The URI to TrackBack this entry is: https://tarkeel.wordpress.com/2010/05/08/en-kulturell-opplevelse/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s

%d bloggere like this: