Hektisk Helg

Denne helgen skulle egentlig være rolig og avslappendes; jeg hadde ingen store planer om å finne på noe. Resulatet ble at jeg etter jeg forlot jobb på fredag, var jeg hjemme i ca 4 timer (minus tid for nødvendigheter som mat, søvn, dusj, etc). På fredag hadde jeg egentlig avtale om å spise middag og slappe av med Håvard, men når Anders R. inviterte til brettspillkveld måtte man jo ta sjansen. Gjestene var Håvard, Melissa, Thorvald og undertegnede, og spillet som ble valgt var ikke overraskendes Power Grid.

For første gang prøvde vi «long game», som legger til endel ekstra kraftverk, samt større område og høyere terskel for step 2 og avslutte spillet. Kartet som ble valgt var Russland, som har litt alternative regler for kraftverkmarkedet; det er kun 3 kraftverk tilgjengelig for salg, og kun 6 totalt. Videre forsvinner kraftverk kun ut når de blir kjøpt eller den første spilleren lar være å legge et ut for salg.

Kombinasjonen av long-game og det krympede markedet hadde endel negative effekter; det kom veldig dyre kraftverk for salg veldig tidlig i spillet. Anders klarte faktisk å plukke opp 50’verket (Fusjonskraft) ganske tidlig i spillet, og både Håvard og Melissa plukket opp gode kraftverk tidlig. Selv endte jeg opp med å kjøpe 5-6 kraftverk, hvorav det kun var 2 jeg faktisk hadde lyst på; resten måtte jeg bare kjøpe fordi alternativene ikke hadde vært levelig. Resultatet ble at jeg hele tiden slet med kapasitet, og måtte bytte ut kraftverk igjen, mens resten kunne fyre på med de samme kraftverkene, og kun kjøpe nye som virkelig var oppgraderinger.

Plasseringen på kartet ble også litt spesielt, som vist under (fra når step 2  begynte). Håvard (i gul) fikk hele den østlige delen av kartet for seg selv, etter at Anders (i svart) som sistemann valgte å gjøre vest-kanten enda trangere.

Russia Long Game - Start of Step 2

Heldigvis gjorde Håvard samme feilen som meg, og undervurderte hvor utrolig mange byer som blir bygget når man er 5 (de relativt lave kostnadene mellom byer, og lave driftskostnader på kraftverkene gjorde at byene kom ekstra fort). I siste runde var det kun 3 ledige steder å bygge, og de fleste var på jakt etter mer kapasitet før spillet ble avsluttet. Håvard var først til å bygge, men trodde at Melissa kun hadde 14 fra før, og lot være å bygge. Melissa bygget de siste 3 for å avslutte spillet på 18 byer, og hadde kapasitet til alle sammen.

Russia - End Game

Jeg klarte faktisk å være den som leverte strøm til nest mest byer; men Thorval leverte like mye og hadde mere penger (jeg blåste alle mine på å tømme kullmarkedet den siste runden, i den tro det var nødvendig for neste runde).

Long-game og Russland var hvertfall en dårlig kombinasjon, som preget hele spillet; jeg er villig til å prøve long-game igjen på et annet brett med normalt utvalg av kraftverk; Russland var derimot et artig brett, selv om forbindelsene nok var litt vel billige.

Lørdagen forsvant først til handletur; først IKEA for å innrede stuen til Håvard (samt at det ble litt til min egen), før vi stoppet innom Outland på veien hvor jeg plukket opp Dominion. Dominion er et spill jeg har hatt i sikte ganske lenge, og har fått det beskrevet som et «deck-building game». Naturligvis hadde vi da antatt at man måtte bygge deck på forhånd og spille med, på samme måte som vanlige kortspill, som gjorde både meg og Håvard litt skeptisk til å prøve det. Det viser seg at vi har totalt misforstått; selve spillet går ut på at man kjøper seg kort og bygger opp et deck (Confused yet?). Uten å gå for mye i detalj her, så er det en genial mekanikk, som gir korte og interessante spill.

Etter handleturen var det en rask tur hjemom for å skifte før det bar i familieselskap, før Håvard inviterte til Rock Band på kvelden. Etter at folk var passelig sliten i øyne og hender, passet det godt med en liten runde Dominion for å lære det. Håvard var for sliten til å være med, men Åsmund og Melissa ble med. Selv om vi totalt bommet på strategiene for spillet, var det veldig morsomt å spille; forvent en mer detaljert anmeldese av spillet snart.

Published in: on februar 21, 2011 at 22:38  Comments (2)  
Tags: , ,

The URI to TrackBack this entry is: https://tarkeel.wordpress.com/2011/02/21/hektisk-helg/trackback/

RSS feed for comments on this post.

2 kommentarerLegg igjen en kommentar

  1. Heisann, godt å se at det er lov med opplæringsrunder før man setter i gang med de knallharde strategispillene. Jeg liker å spille, men trenger litt flaks for å vinne.

    Takk for både middagsselskap og tur forresten.

    • Det er jo ikke alle spill man trenger å spille for å vinne for å ha det gøyt i, og det er som oftest mulig å plukke opp gode råd fra folkene rundt bordet. takk for en hyggelig helg, så får vi se om dere har tid neste gang det blir spillkveld 🙂


Legg igjen en kommentar

